در کنار خروج بخش عظیمی از شرکای صاحب نام صنعت خودرو ایران از بازار کشور، کاهش مداوم تولید خودرو و خروج خودروهای پسابرجامی از دایره تمرکز خودروسازان مهمترین اتفاقاتی هستند که می‌توان با گذشت 4ماه از سال97، هنگام بررسی کارنامه صنعت خودروسازی به آن‌ها اشاره کرد.البته همه چیز بد نیست و هنوز هم تجاری‌سازها آهنگ رشد خوبی دارند.

فرارو- انگار ضربان قلب صنعت خودرو نامنظم و ضعیف می‌زند و این بخش مهم از اقتصاد ایران بیش از هر وقتی رو به احتضار است. تولید خودروسازان که در ماه خرداد امسال بعد از ۲۴ ماه رشد پیاپی با افتی۱۹درصدی همراه شده بود، حالا در تیرماه شرایط بدتری را به خود گرفته است. علیرغم اینکه در مجموع، امسال شاهد ثبات نسبی تولید خودروسازان در ۴ماهه نخست سال ۹۷هستیم، نمی‌توان به راحتی از ادامه افت تولید خودرو در تیرماه چشم پوشی کرد.

در واقع، در کنار خروج بخش عظیمی از شرکای صاحب نام صنعت خودرو ایران از بازار کشور، کاهش مداوم تولید خودرو و خروج خودروهای پسابرجامی از دایره تمرکز خودروسازان مهمترین اتفاقاتی هستند که می‌توان با گذشت ۴ماه از سال۹۷، هنگام بررسی کارنامه صنعت خودروسازی به آن‌ها اشاره کرد.البته همه چیز بد نیست و هنوز هم تجاری‌سازها آهنگ رشد خوبی دارند.

به گزارش فرارو، تنگنای تحریم و معضلاتی از قبیل: افزایش شدید قیمت ارز و رشد هزینه‌های سربار تولید باعث شده تا رشد تولید خودرو در ایران نه تنها متوقف شود که برای دومین ماه پیاپی با افت شدید مواجه گردد. طبق آخرین گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت از وضعیت تولید خودرو در تیرماه ۹۷، تولید انواع خودرو در ایران به طور میانگین ۲۳درصد کاهش یافته است.

بر این اساس تولید انواع در تیرماه سال ۹۷با کاهشی چشمگیر به کمتر از ۱۰۰هزار دستگاه رسیده است. تولید دقیق خودرو در این ماه ۹۹هزار و ۴۱۴دستگاه است که در مقایسه با آمار تولید ۱۲۸هزار دستگاهی خودروسازان در تیر ۹۶با کاهشی شدید مواجه شده است.

بررسی بیشتر آمارها نشان می‌دهد در این مدت تولید انواع سواری‌ها افت داشته و در تیرماه این بخش مجموعا با کاهش۲۳درصدی همراه بوده و تولید ماهانه‌اش از ۱۲۰هزار و ۵۹۹دستگاه در تیرماه ۱۳۹۶به ۹۳هزار و ۹۱۲دستگاه نزول کرده است. جالب است که به رغم کاهش تولید اغلب گروه‌های خودرویی، تولید انواع ون صعودی بوده و با رشد ۲۷۰٫۶درصدی از ۵۱دستگاه در تیرماه سال گذشته به ۱۸۹دستگاه افزایش یافت.

برخلاف ون، اما تولید انواع وانت با افت ۲۷٫۱درصدی همراه بوده و از ۶۶۸۱دستگاه در تیرماه ۱۳۹۶به ۴۸۷۲دستگاه کاهش یافت. تولید انواع اتوبوس نیز ۵۴٫۱ درصد کاهش یافته و از ۱۷۰ دستگاه در تیرماه ۱۳۹۶به ۷۸دستگاه رسید. اما تولید انواع مینی‌بوس و میدل‌باس صعودی بوده و با رشد ۱۰۳٫۷ درصدی از ۸۱ دستگاه در تیرماه سال گذشته به ۱۶۵دستگاه افزایش یافت. تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده نیز افزایش یافته و با رشد ۲٫۸درصدی از ۱۱۶۵ دستگاه در تیرماه سال گذشته به ۱۱۹۸ دستگاه رسید.

در کنار خروج بخش عظیمی از شرکای صاحب نام صنعت خودرو ایران از بازار کشور، کاهش مداوم تولید خودرو و خروج خودروهای پسابرجامی از دایره تمرکز خودروسازان مهمترین اتفاقاتی هستند که می‌توان با گذشت 4ماه از سال97، هنگام بررسی کارنامه صنعت خودروسازی به آن‌ها اشاره کرد.البته همه چیز بد نیست و هنوز هم تجاری‌سازها آهنگ رشد خوبی دارند.

لازم به یادآوری است که در چهار ماهه نخست امسال نیز تولید انواع خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته ثابت مانده و تنها حدود ۰٫۱ درصد کاهش یافته است. در واقع تولید انواع خودرو از ۴۳۶هزار و ۴۱۳دستگاه در چهار ماهه نخست سال گذشته به ۴۳۶هزار و ۱۳۶دستگاه رسیده است.

این یعنی روند افت تولید خودروسازان تثبیت شده و احتمالا در ماه‌های آینده هم ادامه خواهد داشت. در عین حال با کاهش امیدواری به افزایش تیراژ خودروهای تجاری که قرار بود از طریق طرح نوسازی ناوگان تجاری صورت پذیرد، عملا امکان بازگشت دوباره رشد به صنعت خودرو امکان‌پذیر نیست.

این طرح که با حمایت دولت و برخی از بانک‌های اروپایی ضمن ورود خودروسازان بزرگ جهانی به ایران، به تزریق منابع مالی نسبتا حجیمی به اقتصاد ایران منجر می‌شد، به واسطه کاهش توان مالی دولت و البته بازگشت تحریم‌ها امکان اجرا ندارد.

این طرح که ظرف سه سال حدود ۲۱۰ هزار دستگاه از خودروهای تجاری فرسوده را از طریق تسهیلات ارزان از رده خارج می‌کرد، این توان را داشت تا تیراژ خودروسازان در بخش خودروهای تجاری را تا ۴برابر وضع فعلی افزایش دهد. موردی که علاوه بر ابعاد زیست محیطی، می‌توانست در دامنه‌ای وسیع به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید منجر شود.



لینک منبع

برچسب ها :